Blog

A kókuszolaj elveszíti értékes tápanyagit a hevítés során?

2016.01.05 09:43

Ha egy kis olajat teszünk a forró serpenyőben, akkor az könnyen megváltoztstja kémiai szerkezetét. A legtöbb olaj hő hatására elveszíti antioxidáns jellegét, a kókuszolaj azonban nem, hiszen magas a telített zsírtartalma. Vagyis a kókuszolajat sütéshez és főzéshez egyaránt felhasználhatjuk, mivel így is képes megőrizni ízét és tápértékét.

A hevített kókuszolaj
Az olajok hevítés során füstölni kezdenek és már alacsony hőmérsékleten is megbomlik a kémiai szerkezetük. Mások ezzel szemben jól viselik a magasabb sütési hőmérsékletet is és mégőrzik ízüket és tápértéküket. Az extra szűz olívaolaj például az előbbi kategóriába tartozik, mivel már alacsony hőmérsékleten is el ezd füstölni. A kókuszolaj vizsont kiválóan képes tolerálni a magas hőmérsékletet is, mivel sok telített zsírt tartalmaz, amiknek igen stabil a szerkezetük. Az állati zsírok hasonlóan alkalmasak hevítésre.

A kókuszolaj
A kókuszolaj 92%-ban telített zsírokat tartalmaz, ezért nemcsak hőálló, hanem szobahőmérsékleten meglehetősen szilárd is. Nagyon hasonlít az állati zsírokhoz, mégis sokkal egészségesebb azoknál, mivel két fontos zsírsavat, a laurinsavat és a kaprilsavat is tartalmazza, amikről köztudott, hogy nagymértékben képesek erősíteni az immunrendszert.

Extra szűz és finomított
Fontos tudni azt is, hogy a különböző típusú kókuszolajoknak, különböző a tápértékük is. A finomított kókuszolaj tápértéke jóval alacsonyabb, mint az extra szűzé, mivel ebből az értékes zsírsavakat is kivonták, így a finomított változatban már csak nagyon kis százalékban találunk laurinsavat és kaprilsavat.
 

A kókuszliszt szénhidráttartalma

2015.11.30 08:51

A kókuszliszt egy olyan folyamaton keresztül jön létre, amely során a kókusz húsából a zsírok nagy részét eltávolítják, majd megszárítják azt és porrá őrlik. A kókuszliszt kiválóan alkalmas arra, hogy a búzalisztes receptekben 10-30%-ban helyettesítsük a fő alapanyagot, mert így még nem fog változni a végeredmény állaga és textúrája. Persze, ha 100%-ban szeretnénk helyettesíteni a búzalisztet kókuszliszttel, akkor némileg ki kell igazítanunk a víz és a tojás mennyiségét a legjobb eredmény eléréséhez, mivel a kókuszliszt bizonyos szempontok szerint máshogyan viselkedik, mint a búzaliszt. A kókuszliszttel azonban nagyszerűen lehet sütni, a szószokat és a leveseket besűríteni, illetve a turmixokhoz is hozzá lehet adni, hogy növeljük a rost és a fehérje mennyiségét az élelmiszerekben.

Gluténmentes
A kókuszliszt másik előnye, hogy gluténmentes. A glutén egy búzafehérje, ami a legtöbb lisztben és gabonatermékben jelen van, azonban vannak olyan személyek, akik coeliakiában vagy glutén intoleranciában szenvednek, így nekik el kell kerülniük a búzalisztes termékeket. A kókuszliszt azonbn nagyszerű alternatívát jelenthet ezeknek az embereknek is, mivel a kókusz gluténmentes, így a gluténérzékenyek is elkészíthetik ebből a lisztből a sütőipari termékeket, illetve a leveseiket és mártásaikat besűríthetik ezzel.

Glikémiás index
Amellett, hogy figyelembe vesszük, hogy mekkora mennyiségű szénhidrátot tartalmaz egy adott étel, nagyon fontos azt is látni, hogy milyen minőségű szénhidrátok vannak benne jelen. A glikémiás index egy olyan adat, amely megmutatja azt, hogy egy adott szénhidrát hogyan befolyásolja a vércukorszintet. A kókuszliszt glikémiás indexe alacsony.

Kókusztej és kókuszkrém

2015.11.13 10:18

A kókusztej egy csodálatos összetevő, amit nagyszerűen ki lehet használni a vegán főzés során is, mivel biztosítja a tejszín gazdag ízét, valamint egy jó adag egészséges zsiradékot is, így a készülő étel krémes és lágy lesz, emiatt számos ételben nagyszeráen lehet alkalmazni. Attól függően, hogy miként használjuk, a kókusz íze szépen eltüntethető más, karakteresebb ízekkel, ugyanakkor ezen lehet is finomítani, ha éppen azt igényli az adott fogás. A kókuszkrém konzerv és kartondoboz formában is kapható, nyilván van köztük néhány figyelemreméltó különbség, de bármelyiket alkalmazhatjuk a főzés során, ahol az állati tejtermékeket ki kell iktatni az étrendből.

A light kókusztej is elérhető és jól működik azokban a receptekben, ahol a zsírtartalma nem olyan lényeges. A kókusztej nagyon gyakori a délkelet-ázsiai konyhában, illetve a desszerkészítésnél is, sőt a nagyszámú telített zsírja mellett még olyan tápanyagokkal is büszkélkedhet, mint a kalcium, a vas, a fehérje, a folsav és a C-vitamin.

A kókuszkrém
Ha elég ügyesen nyitjuk fel a konzerv kókusztejünket, akkor könnyen kaphatunk kókuszkrémet is. Ha egy éjszaán keresztül ugyanis a hűtőben tartjuk, akkor a különféle homogenitású folyadékok kettéválnak és a kókusztej felett felhalmozódó zsírosabb réteg lesz a kókusztej. Ha ezt a krémet összekeverjük egy kevés vegán tejszínhabbal, akkor szépen lazíthatunk az állagán és így kellemesen tudjuk majd formázni azt. A fennmaradó folyadékot pedig fel lehet használni a főzéshez, illetve a turmixokba is belekeverhetjük.

A kókuszolaj előnyei

2015.11.13 10:17

A kókuszolaj a dietetikusok és az orvosok között is egyre népszerűbb. Mert ugyan magas telített zsírjainak aránya, mégis képesek vagyunk rendszeres fogyasztása segítségével nagymértékű fogyást elérni. Maria Ening szerint a kókuszolaj a világ egyik legegészségesebb élelmiszere és részét kell képeznie az egészséges táplálkozásnak.

A HDL koleszterinszint
Nem minden koleszterin káros az egészségre. A HDL jó koleszterin, ami az artériákat tisztán tartja és csökkenti az LDL vagy rossz koleszterin szintjét. A magas HDL szinttel rendelkező embereknél kisebb eséllyel alakul ki a szívbetegség. A kókuszolajjal megnövelhető a HDL szintje, állítja egy 2009-es tanulmány. Úgy tűnik, hogy a kókuszolajban található laurinsav felelős az emelkedett HDL koleszterin szintért.

A hasi zsírt csökkenti
A hasi elhízás sok kellemetlenséget okoz és számos egészségügyi probléma, gyulladások, inzulin rezisztencia stb. oka és következménye lehet. A kókuszolajjal azonban megszüntethető a felhalmozódott hasi zsír és a derék körfogata is nagymértékű csökkenésnek indult.

Antioxidánsok
Az antioxidánsok védik a sejteket a szabad gyökök ellen, amik különböző betegségeket idéznének elő. A szűz kókuszolaj kifejezetten gazdag antioxidánsokban, így segítségével megelőzhetőek az olyan betegségek is, mint a rák.

Antimikrobiális
A kókuszolaj képes elbánni a baktériumokkal, vírusokkal, gombákkal és patazitákkal, így segítségével a fertőzések és más betegségek is leküzdhetőek.

Keratózis pilaris és a kókuszolaj

2015.11.13 10:17

Ha a kókuszolajra gondolunk, akkor valószínűleg elsődlegesen nem a főzés jut az eszünkbe vagy azok az emberek, akik úgy gondolják, hogy a kókuszolaj rossz az egészségükre. Azonban azoknak, akik keratózis pilarisban (vagy a köznyelvben használatos “csirkebőrtől”) szenvednek, jó okuk van arra, hogy alaposan megvizsgálják ezt a teljesen természetes, szuperolcsó terméket, ami elég nagy valószínűséggel fogja tudni kezelni a problémájukat. Egyszerűen fogalmazva: a kókuszolaj a piacon a lehető legolcsóbb és leghatékonyabb termék, amivel lehet kezelni ezt a bőrproblémát.

Fontos tisztában lenni azzal, hogy a kókuszolaj nem fog használni azoknak az embereknek, akik inkább az olajmentes megoldásokat keresik, azonban az alfa-hidroxi-savak helyett a kókuszolaj nagyszerű hatékonysággal alkalmazható.

Szerencsére a kókuszolajnak egy kellemes aromája van, aminek köszönhetően igen eredményesen lehet használni a bőrápolásra.

Ha mindennap használjuk, akkor három hét alatt a keratózis pilaris okozta dudorokat a bőrön a kókuszolaj teljesen képes eltüntetni. Persze némileg kisebb a hatékonysága, mint a másik kedvenc terméknek, a Lac-ciánhidrit-5-nek a bőrpír csökkentésében, de fontos felismerni, hogy hosszú távon a kókuszolaj sokkal egészségesebb és hatékonyabb a bőrön használva, mint a különféle vegyi anyagok.

A kókuszolaj nagy előnye, hogy a bőrgyógyász által felírt készítmények árának töredékéért hozzá lehet jutni. Nincs a piacon ennél olcsóbb termék, ami ekkora hatékonysággal működne, mint a kókuszolaj.

Kókuszolaj a terhesség alatt

2015.11.13 10:16

A terhesség alatt a pina colada abszolút tiltott italnak számít, de a kókusz fogyasztásáról nem kell lemondanunk, ugyanis a kókuszpálma gyümölcse számos egészségügyi előnyt kínál a szervezet számára elsősorban annak köszönhetően, hogy benne számos értékes tápanyag van jelen. A kókuszolaj egy megfizethető alternatívát jelent a drága krémmek és hajbalzsamokkal szemben is. Ezenfelül a hagyományos étolajunkat is érdemes kókuszolajra cserélni, mert így megerősíthetjük az immunrendszerünk, szabályozhatjuk a koleszterinszintünket és fokozhatjuk a szervezet energiaszintjét. A kókuszolaj számos előnyt nyújt a terhes nők számára is, de ettől függetlenül még érdemes beszélni arról, hogy mi módon érdemes használni a kókuszolajat a terhesség alatt.

Helyi kezelések
A kókuszolaj hatékony hidratáló, amely megvédi a bőrt és a magzatot a vegyi anyagoknak való kitettségtől, illetve a szintetikus hidratálókkal szemben egészséges alternatívát jelent. A terhesség alatt használhatjuk a kókuszolajat a hasbőrének ápolásához, a terhességi csíkok megszüntetéséhez, illetve a viszkető bőr megnyugtatására is. Vannak, akik állítják, hogy a kókuszolaj megakadályozza a stírák kialakulását, ha rendszeresen átdörzsöljük vele a hasunkat. Egyelőre ennek igazolására még nem született tudományos bizonyíték, de biztosan nem árt, ha napi szinten bekenjük a pocakunkat kókuszolajjal. Használhatjuk a kókuszolajat a száraz haj megszelídítésére is: dörzsöljük be a fejbőrt és a hajat vele, hogy így hidratáljuk a bőrsejteket és a hajszálakat. Így el lehet kerülni a különféle kémiai anyagokat, amelyek felszívódva rossz hatással lennének a magzatra.
 

Hogyan fogyjunk gyorsan a kókuszolajjal?

2015.11.13 10:16

Napjainkban mindenki gyorsan szeretne lefogyni. A nők leggyakrabban a szülés után rajtuk maradt zsírpárnáktól szeretnének megszabadulni, de olyanok is akadnak, akik csak simán leadnának pár kilót, hogy jobban és frissebbnek érezzék magukat. A középkorú nők a változó testalkatukkal nem tudnak mit kezdeni és vannak olyanok is, akik mindig egy kicsit túlsúlyosak voltak. Akárhogy is legyen, egy biztos: mindenkinek eljön az életében az a pont, amikor úgy érzi, hogy fogyni kellene.

A kókuszolaj igen hatékony súlycsökkentő. De miért is?
-nagy koncentrációban tartalmaz közepes szánláncú zsírsavakat. Az American Journal of Clinical Nutrition közzétett tanulmánya szerint az emberek el kezdenek fogyni, amikor a közepes szánláncú zsírsavakat rendszeresítik az étrendükben. Ami azt illeti, hogy ha összehasonlítunk egy étrendet, amiben sok a közepes szánláncú zsírsav, és, amiben nem, akkor megállapíthatjuk, hogy a közepes zsírsavakkal hatékonyan lehet súlyt veszteni.
-nagy koncentrációban van benne jelen a laurinsav, ami nemcsak azért előnyös, mert szánláncai közepesek, hanem azért is, mert antivirális, antibakteriális és antiprotozoális tulajdonságokkal rendelkezik. Küzd a vírusokkal és baktériumokkal szemben tehát, amelyek szintén kiváltó okai lehetnek a súlygyarapodásnak.
-a kókuszolaj csökkenti az ételek utáni sóvárgást. Ha a kókuszolajat hozzáadjuk az étrendünkhöz, akkor úgy érezhetjük, hogy kevesebb kalóriára van szükségünk a nap folyamán.
 

A kókuszolaj és az Alzheimer

2015.11.13 10:15

A becslések szerint csak az USA-ban már 5,4 millió embert diagnosztizáltak Alzheimer-kórral, ez a szám pedig várhatóan exponenciálisan fog növekedni a baby boom generációban. Azonban néhány kutató megállapította, hogy a kókuszolaj bizonyítottan lassítja az Alzheimer-kór előrehaladását, illetve a megelőzésben is fontos szerepe lehet.

Alternatív agyi üzemanyag
Az Alzheimer kór okozója lehet a cukorbetegség is. Ebben az esetben az inzulinzavarok megakadályozzák, hogy az agysejtekhez eljusson a glükóz, ami számukra az elsődleges tápanyagforrásnak számít. Enélkül végül az agysejtek pusztulásnak indulnak. Azonban létezik egy alternatív üzemaynag, a ketonok, amelyeket a sejtek könnyebben befogadnak, mint a glükózt. A ketonok a májban bomlanak le, miután közepes szénláncú triglicerideket fogyasztottunk, amelyek nagy koncentrációban megtalálhatóak a kókuszolajban. A kutatók negállapították, hogy ha az Alzheimeres betegek diétájába kókuszolajat illesztenek, akkor már akár két hét alatt lenyűgöző javulást érhetnek el a betegek állapotát tekintve.
A vizsgálatok megállapították, hogy ezek a betegek a kókuszolaj hatására nemcsak intellektuálisan fejlődnek, hanem az érzelmi és a fizikai állapotuk is jelentős javuláson ment keresztül. Voltak olyanok, akik újra képessé váltak a futásra vagy az olvasásra, gyorsabbá váltak és megnőtt az energiájuk is. Beszédesebbé váltak stb.
 

A kókuszolaj különféle típusai - részletesen 1.

2015.11.13 10:15

Amikor a forgalmazók az első “szűz” kókuszolajat szállították a Fülöp-szigetekről az USA-ban 2001-ben, akkor már két másik típusú kókuszolaj is jelen volt a kereskedelmi forgalomban, amit étkezési célra használtak. Persze akkor a kókuszolaj még nem volt ilyen népszerű, akkoriban még ellenezték a használatát a magas telített zsírtartalma miatt. Azonban mára már bebizonyosodott, hogy a kókuszolaj egészséges, ennek köszönhetően 2015-ben óriási választékban van jelen a piacon. Ahhoz tehát, hogy jól döntsünk, érdemes megismerni a kókuszolaj összes típusát. Most ezeket vesszük sorra.

A szűz kókuszdió olajokat, amelyek jelenleg a piacon vannak, kétféleképpen állítják elő.
A szűz kókuszolajat a szárított kókusz húsának kisajtolásával nyerik ki. Ebben a módszerben a friss kókuszhúst először megszárítják, majd később sajtolják ki belőle az olajat. A módszer lehetővé teszi a kókuszolaj egyszerűbb tömegtermelését. Mivel a szárított kókusz ipara virágzik, ezért a kókuszt termelő országok leggyakrabban a szárított kókuszhúst forgalmazza. Leggyakrabban tehát ezzel a típussal találkozunk a polcokon és a bioboltokban. Tömeggyártásban készül, de jobb minőségű, mint az RBD kókuszolajok, hiszen nem koprából, hanem a friss kókuszhúsból nyerik ki.
A szűz kókuszolajat egy nedves őrlési folyamat során is elő lehet állítani. E módszer során a friss kókuszhúst szárítás nélkül sajtolják ki. A kókusz húsából ilyenkor elsőként a kókusztej távozik, majd ezután ebből nyerik ki az olajat egy elválasztási folyamat során. A módszereket, amelyeket e folyamat során lehet használni a forralás, az erjesztés, a hűtés, az enzimek hozzáadása és a mechanikai centrifuga.
 

A nyers kókusz előnyei

2015.11.13 10:14

A kókusz messzi múltra nyúlik vissza, hiszen már több ezer évvel ezelőtt is a csnedes-óceáni trópusokon döntő táplálékforrást jelentett a kókusz. Bár ijesztő feladatnak tűnhet a kemény dióból kibontani a kókusz húsát, mégis megéri a fáradtságot, hiszen így aromás húsra bukkanhatunk a kemény belső mögött. A nyers kókuszdió számos előnyt nyújt, táplálja a testünket, miközben kulináris, élvezetei értéke is meglepően magas.

Fogyókúra
A nyers kókuszhús igen gazdag közepes szénláncú trigliceridekben, ami egyfajta étkezési zsír, melyek képesek beindítani a fogyást. Egy 2206 júniusában a Ceylon Medical Journal hasábjain megjelent tanulmány szerint a szervezetben a trigliceridek monoglicerideké alakulnak, így a közepesen szénláncú zsírsavak az emésztés során közvetlenül energiává alakulnak, aheyett, hogy a szervezet zsírpárnaként tárolná.

Rost
A nyers kókuszdió igen gazdag élelmi rostokban: egy csésze felaprított kókuszban 7 gramm rost található, állítja az USDA Nemzeti Tápanyag Adatbázisa. A Nutrition Reviews 2009 áprilisi számában egy tanulmány megmagyarázza, hogy a rostokban gazdag étrend fokozhatja a székletürítést, így csökkenti az anyagcsere rendellenességből származó egészségügyi panaszok jelenlétét.

Immunitás
A nyers kókuszdióban található több anyag is képes lendületbe hozni az immunrendszer működését, így segíti a szervezetet a betegségek elleni küzdelemben. A Coconut Connections szerint a kókusz húsában található egyedi zsírsavak, beleértve a kaprilsavat, a laurinsavat és a kaprinsavat, antibakteriális, vírusellenes és parazitaellenes tulajdonságokkal bírnak.
 

1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>